tirsdag den 24. maj 2011

Fransk Stil-mix...


Det jeg elsker ved den Franske stil er at den kan mikses på kryds og tværs , lige fra den
lyse hvide og slidte landstil til den lidt mere sofistikeret stil , blandet med rå industri stil ,
som også er rigtig fint miks sammen med gamle Svenske træ møbler i fin Gustaviansk lysgrå farve.

I stuen har jeg lige sat en gammel hylde i jern med gamle træ planker op ,
her er der så plads til mine gamle Franske parayk hoveder , et lille Louis Phillippe
sølv spejl , sammen med nogle gamle maler pensler , som jeg synes er vildt dekorative
og model dukke i træ.

Gammelt fattigmandssølv er næsten et must i Fransk bolig indretning , det blev lavet
i glas med en kviksølv belægning indeni så det mindede om rigtigt sølv for dem der ikke havde råd
til den ægte varer.
Det gamle fattigmandssølv er noget sart , med har bare en rigtig fin patina og er meget
dekorativt.
Gammel træ hest med fin gammel bemaling , gamle træ stager , et gammelt
jern stykke og nogle metal kasser har fundet sammen som
dekoration i vinduet.

Og så er der ikke noget så stemnings fyldt som en gammel Fransk prisme lysekrone der fint spreder 
lyset i de klare prismer.
Jeg er også vild med de gamle Fransk Louie Phillippe sølv spejle , jeg bruger dem ikke blot til
at kigge i , men også til at åbne op i rummet , det kan gøre rigtig meget ved et rum , lyset
spredes og det giver en god dybde virkning.

I køkkenet har jeg lige fået malet et gammelt køkken underskab og et gammelt vitrineskab i
en fin grå farve., sammen er de blevet til et fint skab med plads til porcelænet og gamle glas.
Jeg laver selv en maling som er lavet efter nogle gamle 1700 tals opskrifter , det er et meget
langsomligt projekt ,
men giver en fantastisk overflade der blot bliver smukkere med alderen.


Også i køkkenet er stil arterne mikset sammen , gammelt fajance , gamle sølv rammer med
muslinge tryk og et råt Fransk Tolix industri bord og gamle Tolix stole og en gammel
Jielde industri lampe hen over køleskabet.

                                Alle Foto : K&Co.
En stil jeg elsker og hvor der er masser af mulighed for selv at bygge
videre på den efter smag og behag.

                 Bjørn Stiler , K&Co. http://www.k-co.dk/

Ingen kommentarer: