tirsdag den 12. juni 2012

Charme & Patina...


Sjæl , Charme & Patina er noget der kommer med alderen.
I week-enden har jeg lige været på en bolig udstilling ...
Og jeg bliver altså helt trist når jeg ser hvor mange ny produceret kopi
varer af gamle ting der findes og sælges !!
Fuldstændige kønsløse ting fremstillet i Kina og Taiwan som skal se gamle ud ,
efter min mening helt uden charme og sjæl.
Men det sælges i helt stor stil , folk slæber hjem , "look a like" ting som
er værdi løse lige så snart de er langet over disken.
For mig der elsker gamle ting , var jeg næsten ved at går i chok over at der på
en "brocante & Livsstil" udstilling ikke står nogen flere med rigtig gamle ting.
Nej, man bruger bare ordet "livsstil"så kan næsten hvad som helst sælges
under det navn.
Jeg forstå ikke helt hvad er det for en livsstil de snakker om ???
Bo gammelt - Køb nyt ?

Heldigvis skulle jeg til middag hos nogle venner som bor
i et lille skønt sommerhus fuldt med sjæl , og som sætter en ære i at
bevare den sjæl , charme og patina som huset har fået igennem årene ,
jeg overlevet min tur på bolig udstilling og nød en skøn middag i dette
fine gamle hus med "rigtig" hyggelige gamle ting i , SKØNT.


Nej , sjæl og patina det kommer med alderen og jeg finder personligt
en langt større glæde ved de gamle ting der er ældes af tiden og brugs slidtage.



Ofte høre jeg tit folk der siger at det er fordi gamle ting er dyre at de køber
kopiér i stedet for , men nu er der jo en årsag til at fine gamle ting måske koster lidt mere ,
mange ting er måske over 100 år gamle og har overlevet tiden , er af en anden håndværks
mæssig kvalitet og har en historie bag sig.
Så personligt vil jeg langt hellere købe en ting mindre og nyde den ægte varer eller
købe en helt anden ting der ikke giver sig ud for noget andet end den er.

Og heldivis er smag & behag jo så forskellig og jeg vil forsat nyde
glæden over de gamle hyggelige ting med rigtig sjæl og patina.



Alle Foto : Bjørn Stiler - K&Co. www.k-co.dk

___________________________________________________________________________

Fransk Antik & Industriel Vintage.
Vesterbrogade 177 , 1800 Frederiksberg C.
Hjemmeside : www.k-co.dk

Ingen kommentarer: